אל תיכנסו ללחץ: סטרס מתמשך משפיע על עור הפנים, אבל אפשר להתמודד איתו

בשיתוף חוה זינגבוים

17.1.2023 / 10:43

אנחנו לא רוצים להלחיץ, אבל חשוב שתדעו שסטרס זה על הפנים. כלומר, ממש ניכר על הפנים. לשמחתנו, דאגות עור הן בדיוק סוג הדאגות שאיתן אנחנו יודעים להתמודד. כך תגנו על עור הפנים מפני ההשלכות של חיים תחת לחץ

חוה זינגבוים. יח"צ,
חוה זינגבוים/יח"צ

סטרס ומתח נפשי מתמשכים הם חלק כמעט בלתי נפרד מהחיים שלנו. רק בתוך הבית ובינינו לבין עצמנו אפשר למנות שורה של סיבות שיכולות להוביל לכך, כמו לחץ בעבודה או לחלופין פיטורין ואבטלה, מתח וריבים עם בני הזוג, דאגות כלכליות, דאגה לילדים, הליכי גירושין, מצבי אובדן ושכול, התקפי חרדה, סיטואציות שמציפות חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך וכד'. וזה עוד בלי שדיברנו על מה שקורה מחוץ לבית כמו משבר האקלים, מחירי הדיור, הפקקים ושאר בעיות ארציות וכלל עולמיות.

מצב של סטרס מתמשך מפר את האיזון בגוף ומשפיע על מגוון מערכות, בהן גם על מראה העור שלנו. במילים אחרות: אפשר לראות על הפנים שלנו כמה אנחנו מתוחים, וזה נראה בדיוק כמו שזה מרגיש.

מה קורה לגוף כשאנחנו בסטרס?

מצב של סטרס - לחץ, מתח נפשי - מתפרש בגוף כמצב חירום וסכנה, אשר מכניס לפעולה את ההיפותלמוס, אזור במוח שאחראי על וויסות תהליכים שונים בגוף. במצבי שגרה, ההיפותלמוס מווסת את מנגנוני הרעב והצמא, העוררות והשינה, מאזן את טמפרטורת הגוף ואת מצבי העוררות המינית, אחראי על ייצור ההורמונים השונים ועל ויסות הפעילות שלהם ועוד. במצבי חירום - הוא הופך לחמ"ל צבאי.

כל מטרתו של ההיפותלמוס במצב שמוגדר כסכנה, היא להעביר את הגוף לנוהל מצב חירום. בין היתר, זה אומר לשלוח פקודות נוירולוגיות שמעלות את לחץ הדם ומגבירות את קצב הלב, לגרום לגוף לייצר אספקה גבוהה יותר של אנרגיה, להגביר הפרשת הורמונים מסוימים (כמו אדרנלין וטסטוסטרון) על פני אחרים ובאופן כללי לרכז את כל המשאבים בתהליכים חיוניים ולזנוח תהליכים שגרתיים שלא משפיעים על יכולת ההישרדות המיידית.

כשהסטרס מופיע לזמן קצר, כמו למשל בהתקף חרדה חד פעמי, הגוף יודע להתמודד עם השינויים הקיצוניים. ברגע שהסטרס נרגע, ההיפותלמוס חוזר בהדרגה לתפקוד השגרתי והמערכות ה"לא חיוניות" לא נפגעות מההזנחה הזמנית. אך בתקופות של מתח נפשי ממושך, בהן תהליכים - שגרתיים אמנם, אך חשובים - מתעכבים, נוצרת השפעה מצטברת של חוסרים מצד אחד ופעילויות עודפות מצד שני, ונפגעת היכולת של הגוף להקדיש משאבים לשיקום ולריפוי עצמי.

הדבר עלול לגרום לחוסר איזון הורמונלי ובעקבותיו לעלייה ברמות הסוכר ובלחץ הדם, וכן לשיבוש פעילותה של המערכת החיסונית, ובעקבותיה להתפתחות מחלות אוטואימוניות. אתם עשויים להתחיל לסבול מכאבי ראש, בטן, כאבים בחזה, בחילות, קוצר נשימה, כאבי שרירים ועוד. במקרים חמורים המצב עלול להוביל להתפתחות של מיגרנות קשות, כיבי קיבה, בעיות עיכול, סוכרת, הפרעות שינה חמורות, פיברומיאלגיה, בעיות פריון, סרטן ועוד.

חוה זינגבוים. יח"צ,
חוה זינגבוים/יח"צ
חוה זינגבוים. יח"צ,
חוה זינגבוים/יח"צ

השפעת הסטרס על העור

התאים המלנוציטים, שהם חלק ממערכת החיסון של העור, מושפעים גם הם מחוסר האיזון ההורמונלי הנגרם עקב סטרס מתמשך. האופן שבו הם מגיבים למצב, כמו לכל חריגה מהנורמה, הוא הפרשת יתר של פיגמנט הצבע בעור - המלנין - דבר שמוביל להופעת כתמי פיגמנטציה. הפגיעה בתפקוד מערכת החיסון של העור עלולה להוביל גם לתגובות דלקתיות קיצוניות, ולהחמיר מחלות קיימות כמו פסוריאזיס, סבוריאה, אורטיקריה, אסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס) ועוד.

בנוסף, עודפי הטסטוסטרון המופרשים במצבי סטרס עלולים לגרום לפעילות יתר של בלוטת החלב וכתוצאה מכך להתפרצות אקנה. ואם תהיתם למה אנשים אחרי משבר קשה נראים לפעמים כאילו קפצה עליהם הזקנה, זה בגלל שזה אכן מה שקורה: דלקות, מחלות ובעיות עיכול (וגם התרופות שאנחנו נוטלים כדי לטפל בהן), מגבירות את כמות הרדיקלים החופשיים בגוף, אשר גורמים נזקים לתאים, פוגעים ב-DNA ומאיצים את תהליכי ההזדקנות של העור. מצב זה, בו תאי הגוף והעור נפגעים ואף מתים בגלל ריבוי הרדיקלים החופשיים, נקרא סטרס חמצוני.

איך מגנים על העור מפני השלכות של סטרס?

כמות גורמי הסטרס בעולם המודרני כל כך גדולה, שאין שום דרך לייצר לעצמנו בועה רגועה, שלווה ונטולת סטרס לחלוטין. אך על אף שאת גורמי הסטרס אנחנו לא יכולים לבטל לחלוטין, את ההשפעה שלהם על גופנו ועל עור הפנים שלנו בהחלט אפשר למתן.

ראשית, גם אם אי אפשר להימנע מסטרס, זה לא אומר שצריך להשלים עם העוצמות שלו. כל דרך שתאפשר לכם למצוא קצת רוגע ואיזון נפשי תוכל להקל, ולו במעט, על תחושות הלחץ והמתח ולהשפיע בצורה חיובית על מצב הגוף והעור שלכם. מומלץ לשלב בשגרה היומיומית כל פעילות תומכת, מרגיעה ונעימה כמו טיפולי גוף-נפש, שיחות עם אנשי מקצוע, פעילויות ספורטיביות, הליכה בטבע, האזנה למוזיקה מרגיעה והקפדה על סביבה אוהבת ותומכת.

במקביל, יש להילחם בסטרס החמצוני ולנטרל את הנזק של הרדיקלים החופשיים. לשם כך, חשוב לספק לגוף נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) המחזקים את מערכת החיסון ומספקים הגנה לתאים, וניתן לעשות זאת הן באמצעות הקפדה על תזונה בריאה והן באמצעות שימוש בתכשירים קוסמטיים המכילים נוגדי חמצון עוצמתיים.

כיוון שהגורמים לכל דאגות העור נמצאים בעומק העור, חשוב להשתמש בתכשירים המאפשרים את החדרת נוגדי החמצון ושאר הרכיבים הפעילים לעומק העור. תכשירי הטיפול מבית חוה זינגבוים מבוססים על השיטה הדו-עומקית ועל טכנולוגיות מזעור ייחודיות שמאפשרות מצד אחד החדרת רכיבים פעילים ייעודיים לשכבות העמוקות ביותר של העור, ומצד שני טיפול בשכבת ההגנה החיצונית של העור. יעילותם של התכשירים, המספקים מענה לכל צרכי העור, נבדקה מחקרית, והוכח כי הם תורמים לשיקום רקמת העור ולהגמשתו, להעצמת גורמי הלחות הטבעיים בעור וליצירת מעטפת הגנה עוצמתית, אנטי-אוקסידנטית, אנטי-דלקתית, אנטי-בקטריאלית ופרוביוטית.

לפרטים נוספים ורכישת תכשירי טיפול אנטי אייג'ינג לעור >>

בשיתוף חוה זינגבוים
  • עוד באותו נושא:
  • טיפוח
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully